Profilaktyka w Małopolsce

logo małopolska

Dr n. med. Agnieszka Sarnecka

Styl życia oraz składające się na niego zachowania zdrowotne kształtują się przez całe życie już od wczesnego dzieciństwa. Wśród wszystkich zachowań możemy wyróżnić zachowania prozdrowotne (czyli sprzyjające zdrowiu) takie jak: prawidłowe odżywianie, aktywność fizyczna, dbanie o higienę osobistą, radzenie sobie ze stresem oraz zachowania antyzdrowotne (zagrażające zdrowiu), jak np. palenie papierosów, używanie alkoholu, narkotyków.

 

Czy wszystko to może wpływać na naszą odporność? Czym jest odporność organizmu?

Wszyscy rodzimy się z układem odpornościowym. Składa się on z wielu narządów (takich jak szpik kostny, grasica, migdałki, węzły chłonne, śledziona) oraz komórek odpornościowych (białe krwinki, limfocyty, makrofagi), które bronią nas przed zakażeniem. Wyobrazić możemy sobie je jako armię, która dzięki dobrze wyszkolonym żołnierzom jest w stanie nas uchronić przed bakteriami, wirusami, grzybami oraz innymi antygenami, które mogą okazać się niebezpieczne dla zdrowia.

Każde dziecko rodzi się z tzw. odpornością wrodzoną, a w trakcie życia zdobywamy nowy rodzaj odporności – odporność nabytą, która powstaje podczas kontaktu naszego organizmu z substancjami, które mogą wywołać chorobę. Pewną formą zdobywania odporności są także szczepionki. Musimy zdawać sobie sprawę, że niektóre komórki odpornościowe żyją krótko, żeby potem móc się odnowić (nawet 36h), dlatego niezmiernie ważne jest, abyśmy swoim zachowaniem mogli wspomóc ich prawidłowy rozwój. Dlatego znaczący wpływ na odporność ma nasz styl życia.

 

Jakie elementy stylu życia najbardziej wpływają na naszą odporność? Co może osłabić naszą odporność?

Prawidłowa dieta, która jest bogata w zdrowe węglowodany, tłuszcze i białka, ale też pełna witamin i minerałów wspomaga nasz układ odpornościowy. Witamina C wpływa na stan naczyń krwionośnych, witaminy A, D i E pobudzają tworzenie śluzu, który pełni funkcję ochronną dla dróg oddechowych, witamina D3 oraz cynk pobudzają tworzenie komórek odpornościowych. Warzywa i owoce są źródłem licznych witamin i minerałów potrzebnych nam na co dzień, dlatego musimy pamiętać o codziennym włączeniu ich do naszej diety.

Aktywność fizyczna to wspaniała forma budowania odporności i hartowania organizmu. Dla dzieci i młodzieży zalecana aktywność fizyczna to 60 min dziennie ćwiczeń o umiarkowanej intensywności. Należy pamiętać, aby wolny czas spędzać także na świeżym powietrzu. Wskazana jest każda forma ruchu – spacery, bieganie, pływanie, gry zespołowe, jazda na rowerze. Pamiętajmy, że ruch to zdrowie!

Niestety jest wiele czynników, które potrafią osłabić odporność. W dymie papierosowym znajdują się tysiące substancji toksycznych dla organizmu, które nie tylko niszczą komórki, ale mogą powodować powstawanie nowotworów. Organizm, który cierpi na niedobór snu jest również bardziej podatny na infekcje, dlatego bardzo ważna jest prawidłowa ilość snu w ciągu doby. Warto zaznaczyć także, że niezdrowe odżywianie, stres, nieregularny tryb życia także działają na naszą niekorzyść.

Pamiętajmy – nasz styl życia w dużym stopniu warunkuje naszą odporność na drobnoustroje chorobotwórcze. To od nas zależy, czy jesteśmy w stanie zadbać o swój organizm i wspomóc go w walce z atakującymi nas chorobami.

zdrowy styl

Fot. Zdrowy styl życia wspomaga naszą odporność.

Bibliografia:
1.
Farhud DD. Impact of Lifestyle on Health. Iran J Public Health. 2015;44(11):1442‐1444.
2. Ponczek D. Olszowy I., Styl życia młodzieży i jego wpływ na zdrowie, Probl Hig Epidemiol 2012, 93 (2): 260-268
3.
https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/138515,7-produktow-zywnosciowych-wspomagajacych-odpornosc
4. Nicholson LB. The immune system. Essays Biochem. 2016;60(3):275‐301.

 

24 października 2020;
Dzień Walki z Otyłością
03 listopada 2020;
Światowy Dzień Tolerancji
14 listopada 2020;
Światowy Dzień Walki z Cukrzycą
Deklaracja Dostępności           Polityka prywatności