logo małopolska
PROFILAKTYKA
W MAŁOPOLSCE

Dr hab. n. med. Monika Komar

 

Odżywki i suplementy diety stosowane przez sportowców to legalne, dostępne w aptekach substancje o dwojakich działaniach:

  • substancje „spalające tłuszcz”, czyli substancje mobilizujące organizm do szybszego spalania tłuszczu;

  • odżywki dla sportowców na masę, czyli substancje mobilizujące organizm do rozbudowywania tkanki mięśniowej.

Należy jednak pamiętać, że żadna tabletka nie spali tłuszczu ani nie zwiększy masy mięśniowej sama. Do tego niezbędna jest odpowiednia dieta wysokobiałkowa i niskotłuszczowa oraz intensywne, regularne ćwiczenia. Suplementy diety mogą tylko wspomóc spalanie tłuszczu i budowanie masy mięśniowej.

Jedną z podstawowych substancji używanych w produkcji odżywek jest synefryna. To suplement diety pobudzający organizm podobnie jak kofeina. Dzięki temu zwiększa się u sportowca poziom energii i metabolizm oraz szybkość spalania kalorii, a zmniejsza się apetyt. Także kofeina jest często stosowana w suplementach diety. To dość skuteczne spalacze tłuszczu, pod warunkiem, że są stosowane z umiarem. Zbyt duża ilość kofeiny może obciążać układ sercowo-naczyniowy i wywołać palpitacje serca, skoki ciśnienia, drżenie rąk. Nie powinna być stosowana u osób poniżej 18 roku życia z uwagi na większą wrażliwość tkanek na ten suplement i większe narażenie na działania uboczne.

Napoje izotoniczne to napoje, których ciśnienie osmotyczne jest takie samo, jak ciśnienie osmotyczne płynów ustrojowych człowieka. Napoje te są przeznaczone dla osób o dużym stopniu aktywności fizycznej. W składzie napojów izotonicznych można znaleźć składniki mineralne oraz cukry. W trakcie wysiłku fizycznego z potem tracimy elektrolity – napoje izotoniczne wyrównują ten deficyt i nawadniają organizm a węglowodany sprawiają, że nie dochodzi do obniżenia stężenia glukozy we krwi, a jej właściwe stężenie pozwala na wydłużenie czasu wysiłku.

Napoje energetyzujące różnią się zasadniczo od napojów izotonicznych. W napojach tych znajduje się kofeina w dużych ilościach, tauryna czy inozytol. Substancje te mają działanie moczopędne i prowadzą do utraty elektrolitów, między innymi magnezu. Są niebezpieczne dla układu krążenia – powodując szybkie bicie serca, arytmie i nadciśnienie. Nie powinny być stosowane przez dzieci i młodzież.

 

Fot. Napoje energizujące nie powinny być stosowane przez dzieci i młodzież. Mogą powodować zaburzenia koncentracji, pamięci oraz wywoływać uzależnienie.

 

Piśmiennictwo:

  1. Bragg MA, Roberto CA, Harris JL, Brownell KD, Elbel B. Marketing Food and Beverages to Youth Through Sports. J Adolesc Health. 2017 Oct 27. pii: S1054-139X(17)30317-8. doi: 10.1016/j.jadohealth.2017.06.016. [Epub ahead of print] Review.

  2. Logue D, Madigan SM, Delahunt E, Heinen M, Mc Donnell SJ, Corish CA.Low Energy Availability in Athletes: A Review of Prevalence, Dietary Patterns, Physiological Health, and Sports Performance. Sports Med. 2017 Oct 5. doi: 10.1007/s40279-017-0790-3. [Epub ahead of print] Review.

  3. Jean G.How can we restrict the sale of sports and energy drinks to children? A proposal for a World Health Organization-sponsored framework convention to restrict the sale of sports and energy drinks. Aust Dent J. 2017 Apr 17. D10.1111/adj.12520. [Epub ahead of print] Review.

  4. Scalese M, Denoth F, Siciliano V, Bastiani L, Cotichini R, Cutilli A, Molinaro S. Energy Drink and Alcohol mixed Energy Drink use among high school adolescents: Association with risk taking behavior, social characteristics. Addict Behav. 2017 Sep;72:93-99. doi: 10.1016/j.addbeh.2017.03.016. Epub 2017 Mar 27. Review



Lipiec 2019
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

TAGI

Polityka prywatności