logo małopolska
PROFILAKTYKA
W MAŁOPOLSCE

Mgr Ewa Gąsior

 

Samo słowo „joga” odnosi się do tradycji indyjskiej, jednak dla większości osób jest znana jako forma aktywności. Udowodniono, że ćwiczenia jogi pozytywnie wpływają na samopoczucie. Osoby, które regularnie ćwiczą jogę mają więcej energii, są pogodniejsze, bardziej zrelaksowane i odprężone. Badania udowodniły również, że uprawianie jogi obniża poziom stresu i ciśnienie krwi, a także zmniejszają ryzyko napadu migotania przedsionków o 45%.

Joga łączy aktywność umysłu i ciała, polega na powolnych zmianach pozycji, w których równolegle wykonywane są ćwiczenia zarówno fizyczne, jak i oddechowe. W praktyce jogi mającej na celu wspomaganie układu krążenia czy też leczenie układu krążenia należy pamiętać przede wszystkim o rytmicznym oddechu: wdech i wydech muszą być wykonywane w tym samym rytmie, a ćwiczenia należy rozpocząć dopiero po uspokojeniu oddechu.

Naukowcy w Stanach Zjednoczonych przeprowadzili już badania, które wykazały, że poprawnie wykonywane ćwiczenia jogi powodują z czasem obniżenie ciśnienia krwi, cholesterolu, uelastyczniają tętnice, a także zmniejszają liczbę przypadków migotania przedsionków.

Wykonano również badania, w których porównano grupy osób praktykujące jogę z grupami osób wykonujących treningi wytrzymałościowe (badaniu poddano 37 grup ćwiczących). Osoby praktykujące jogę miały znacznie lepsze wyniki badań krwi, pomiarów ciśnienia, a nawet wagi. Ważne jest też, że pozycje jogi są łatwiejsze do wykonania dla osób starszych i chorujących na serce niż uprawianie jakichkolwiek sportów wytrzymałościowych. Niestety, w trakcie badań, osób ćwiczących jogę nie pogrupowano ze względu na rodzaj wykonywanej jogi, więc na chwilę obecną nie jest jasne, który rodzaj jogi jest najzdrowszy dla serca: Vinyasa, Ashtanga, Iyengar, Yin, Kundalini czy joga Restorative.

Joga wspomaga również proces rzucania palenia, co ma pozytywny wpływ na układ krążenia. Aby zauważyć pierwsze pozytywne efekty uprawiania jogi należy regularnie ćwiczyć przez okres ośmiu tygodni. Joga zalecana jest przede wszystkim osobom mało wysportowanym, zestresowanym, chorującym na nadciśnienie lub niestrawność.

Warto ćwiczyć jogę, jednak należy pamiętać, że nie każdy rodzaj jogi jest odpowiedni dla każdego. Przed podjęciem ćwiczeń, w przypadku osób cierpiących na różnego rodzaju dolegliwości, należy skonsultować się z lekarzem, fizjoterapeutą lub rehabilitantem. Joga jest polecana dla osób z problemami z łagodnym ciśnieniem, jednak nie powinny jej uprawiać osoby, u których występują nagłe i niekontrolowane skoki ciśnienia.

Wszystkie działania, które mają na celu poprawę kondycji układu krążenia należy konsultować z kardiologiem, w tym również ćwiczenia jogi.

joga

Fot. Ćwiczenie jogi wpływa korzystnie także na układ krążenia.

 

Źródło:

  1. Www.portal.abczdrowie.pl „Joga leczy serce” Natalia Świtalska

  2. www.joga-joga.pl „Joga jest korzystna dla serca” Justyna Moćko 19 grudnia 2017

  3. Terapia jogą” Maciej Wielobób

 

Grudzień 2019
P W Ś C Pt S N
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

TAGI

Polityka prywatności