Jak dieta może poprawić nasze samopoczucie?

Ogólne zalecenia dotyczące zdrowej diety to regularne posiłki, obecność w diecie tłuszczów, zwłaszcza kwasów tłuszczowych Omega3, mała podaż skrobii (zboża, ziemniaki, warzywa strączkowe), która poprzez odpowiedź insuliny wpływa na odpowiedź układu współczulnego, spożywanie warzyw i owoców w nieograniczonej ilości, włączenie do diety kiszonych ogórków, kapusty, kefiru, czyli produktów sfermentowanych, które regulują pracę jelit. Warto zadbać o odpowiednią ilość witamin, szczególnie z grupy B (niacyna czyli B3 i kobalamina czyli B12, również witaminy C i E, kwas foliowy) oraz minerałów (kluczową rolę odgrywa magnez, ważne są też żelazo, selen, wapń oraz cynk). Ważnym czynnikiem jest również unikanie diet nieskoenergetycznych, niskowęglowodanowych i niskotłuszczowych oraz zwracanie uwagi na nietolerancje pokarmowe. Istnieją również produkty żywnościowe, które mogą wyzwalać niepokój i stres, a tym samym wzmagać objawy depresji. Niekorzystnie na nasz organizm i samopoczucie wpływają produkty wysoko przetworzone, dania błyskawiczne czy potrawy typu fast-food, sztuczne dodatki (słodziki, wzmacniacze smaku i zapachu, konserwanty, barwniki), nadmierne spożycie cukru, utwardzone tłuszcze roślinne. Składniki te przyczyniają się do powstawania szerokiej gamy chorób, prowadzących do pogorszenia kondycji naszego organizmu i obniżenia samopoczucia. Na stabilizację nastroju niekorzystnie wpływa także nadmierne spożycie alkoholu (oraz innych używek: nikotyna, kawa), który wywołuje stany lękowe oraz potęguje objawy depresyjne. W parze ze zbilansowaną dietą znakomicie procentuje się umiarkowana ilość ruchu na świeżym powietrzu: spacer minimum 30 minut żwawym krokiem potrafi czynić cuda, poprawia nastrój, dotlenia i alkalizuje. Zmiana stylu życia i diety są najskuteczniejsze, kiedy wprowadzane są metodą "małych kroków”, konieczne jest również zgromadzenie odpowiedniej ilości wiedzy i uruchomienie motywacji, a także zadbanie o odpowiednie wsparcie w momentach zwątpienia. Może to być wsparcie przyjaciela, partnera, trenera. Najlepiej wybrać takie formy, które są najbardziej zgodne z naszym temperamentem, czy światopoglądem. A co najważniejsze nie wstydźmy prosić o pomoc na przetarcie trudnej drogi prowadzącej do trwałej zmiany stylu życia. Nagrodą zawsze będzie lepsze samopoczucie i radość, że potrafimy tak wiele zrobić dla siebie samych.

Programy profilaktyczne

Logo Małopolski

Kontakt

Departament Zdrowia, Rodziny,
Równego Traktowania i Polityki Społecznej

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
ul. Racławicka 56, 31-017 Kraków

tel.: 12 63 03 202
e-mail: profilaktyka@umwm.malopolska.pl 

Profilaktyka

Profilaktyka zdrowotna to wszelkiego rodzaju działania mające na celu zapobieganie chorobom oraz innym czynnikom, które negatywnie wpływają na nasz stan zdrowia, zarówno indywidualnego jak i całej populacji