logo małopolska
PROFILAKTYKA
W MAŁOPOLSCE

„Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem”, już 400 lat p.n.e ojciec medycyny, Hipokrates, wskazywał na doniosłą role naszego stylu odżywania na ogólny stan organizmu, wierzył on również, że ludzkie ciało posiada wrodzoną zdolność samoleczenia. Zdrowy styl życia i zrównoważona dieta mogą mieć kluczowe znaczenie dla zdrowia mózgu, dobrego samopoczucia i sprawności intelektu.

Ogólne zalecenia dotyczące zdrowej diety to regularne posiłki, obecność w diecie tłuszczów, zwłaszcza kwasów tłuszczowych Omega3, mała podaż skrobii (zboża, ziemniaki, warzywa strączkowe), która poprzez odpowiedź insuliny wpływa na odpowiedź układu współczulnego, spożywanie warzyw i owoców w nieograniczonej ilości, włączenie do diety kiszonych ogórków, kapusty, kefiru, czyli produktów sfermentowanych, które regulują pracę jelit. Warto zadbać o odpowiednią ilość witamin, szczególnie z grupy B (niacyna czyli B3 i kobalamina czyli B12, również witaminy C i E, kwas foliowy) oraz minerałów (kluczową rolę odgrywa magnez, ważne są też żelazo, selen, wapń oraz cynk). Ważnym czynnikiem jest również unikanie diet nieskoenergetycznych, niskowęglowodanowych i niskotłuszczowych oraz zwracanie uwagi na nietolerancje pokarmowe. Istnieją również produkty żywnościowe, które mogą wyzwalać niepokój i stres, a tym samym wzmagać objawy depresji. Niekorzystnie na nasz organizm i samopoczucie wpływają produkty wysoko przetworzone, dania błyskawiczne czy potrawy typu fast-food, sztuczne dodatki (słodziki, wzmacniacze smaku i zapachu, konserwanty, barwniki), nadmierne spożycie cukru, utwardzone tłuszcze roślinne. Składniki te przyczyniają się do powstawania szerokiej gamy chorób, prowadzących do pogorszenia kondycji naszego organizmu i obniżenia samopoczucia. Na stabilizację nastroju niekorzystnie wpływa także nadmierne spożycie alkoholu (oraz innych używek: nikotyna, kawa), który wywołuje stany lękowe oraz potęguje objawy depresyjne. W parze ze zbilansowaną dietą znakomicie procentuje się umiarkowana ilość ruchu na świeżym powietrzu: spacer minimum 30 minut żwawym krokiem potrafi czynić cuda, poprawia nastrój, dotlenia i alkalizuje. Zmiana stylu życia i diety są najskuteczniejsze, kiedy wprowadzane są metodą "małych kroków”, konieczne jest również zgromadzenie odpowiedniej ilości wiedzy i uruchomienie motywacji, a także zadbanie o odpowiednie wsparcie w momentach zwątpienia. Może to być wsparcie przyjaciela, partnera, trenera. Najlepiej wybrać takie formy, które są najbardziej zgodne z naszym temperamentem, czy światopoglądem. A co najważniejsze nie wstydźmy prosić o pomoc na przetarcie trudnej drogi prowadzącej do trwałej zmiany stylu życia. Nagrodą zawsze będzie lepsze samopoczucie i radość, że potrafimy tak wiele zrobić dla siebie samych.

Lipiec 2019
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

TAGI

Polityka prywatności