logo małopolska
PROFILAKTYKA
W MAŁOPOLSCE

Jakie są zdrowotne korzyści aktywności fizycznej?

Jeśli wartości ciśnienia tętniczego są duże lub zmiana stylu życia jest nieskuteczna, lekarz przepisuje choremu leki obniżające ciśnienie tętnicze, tzw. leki hipotensyjne. Wyróżnia się pięć podstawowych grup leków hipotensyjnych:
• Leki moczopędne (diuretyki)
• Beta-blokery
• Inhibitory konwertazy angiotensyny
• Blokery kanału wapniowego
• Antagoniści receptora angiotensyny
O wyborze leku, po uwzględnieniu wywiadu medycznego i badania pacjenta, decyduje lekarz.

 

Aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko rozwoju chorób układu krążenia, redukuje ryzyko zawału serca oraz wydłuża życie. Ponadto obniża ciśnienie tętnicze oraz przeciwdziała rozwojowi otyłości, cukrzycy i hiperlipidemii, zmniejsza krzepliwość krwi, zapobiega powstawaniu zakrzepów w naczyniach krwionośnych, przyspiesza rozwój obocznego krążenia wieńcowego, zmniejsza częstość bólów wieńcowych u osób chorych, zmniejsza stres, poprawia samopoczucie, dobrze wpływa na sen, poprawia nastrój.

 

 

Przykładami aktywności fizycznej/ aerobowego treningu wysiłkowego są piesze wędrówki,
bieganie, jazda na łyżwach, wrotkach, rolkach lub rowerze, wiosłowanie, pływanie, bieganie
na nartach, aerobik, szybkie chodzenie, wchodzenie po schodach, prace fizyczne w ogrodzie
i w gospodarstwie domowym.

 


Brak aktywności fizycznej jest przyczyną wielu schorzeń i dolegliwości
Należą tu:
• nadciśnienie tętnicze
• choroby serca
• udar mózgu
• cukrzyca typu 2
• otyłość
• depresja
• bóle kręgosłupa i dolegliwości stawowe

 

Każdy wysiłek fizyczny jest lepszy od tzw. lenistwa ruchowego.
Należy jednak podkreślić, że aby osiągnąć istotne korzyści, wysiłek musi być podejmowany
regularnie i mieć odpowiednią intensywność.
Zaleca się, aby dorosłe osoby zdrowe w każdym wieku poświęcały 2,5–5 godzin tygodniowo
na aktywność fizyczną lub aerobowy trening wysiłkowy o umiarkowanej intensywności lub
1–2,5 godziny tygodniowo na wysiłek o dużej intensywności. Osoby prowadzące siedzący tryb
życia powinny rozpoczynać treningi od wysiłków o niewielkiej intensywności. Treningi powinny
być rozłożone równomiernie w tygodniu i odbywać się w wielu sesjach (4–5 na tydzień), każdej
trwającej ≥10 minut.
Pacjenci po przebytym zawale serca, bajpasach lub angioplastyce tętnic wieńcowych ze stabilną
chorobą wieńcową lub stabilną przewlekłą niewydolnością serca powinni wykonywać aerobowy
trening fizyczny o umiarkowanej do dużej intensywności co najmniej 3 razy w tygodniu, przeznaczając na każdy trening 30 minut.

 

Umiarkowana aktywność fizyczna to aktywność, która powoduje zmęczenie oceniane przez
pacjenta na 5–6 punktów w skali 10-stopniowej.

 

Intensywna aktywność fizyczna to aktywność, która powoduje zmęczenie oceniane przez
pacjenta na 7–8 punktów w skali 10-stopniowej.

Listopad 2019
P W Ś C Pt S N
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

TAGI

Polityka prywatności