logo małopolska
PROFILAKTYKA
W MAŁOPOLSCE

W jaki sposób zwyczaje żywieniowe wpływają na ryzyko chorób układu krążenia?

Zwyczaje żywieniowe wpływają na ryzyko sercowo-naczyniowe głownie przez modyfikację innych
czynników ryzyka. Składniki pożywienia wpływają na stężenie cholesterolu we krwi, ciśnienie tętnicze, masę ciała, poziom cukru, a przez to na ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, jak udar mózgu lub zawał serca.

 

Działanie korzystne składników pokarmowych:
• kwasy tłuszczowe jednonienasycone zwiększają stężenie cholesterolu HDL
• kwasy tłuszczowe wielonienasycone zmniejszają stężenie cholesterolu LDL i zwiększają stężenie cholesterolu HDL
• potas obniża ciśnienie tętnicze
• błonnik zmniejsza poziomu cukru we krwi po posiłku oraz zmniejsza stężenie cholesterolu
  całkowitego i cholesterolu LDL
• sterole i stanole roślinne zmniejszają stężenie cholesterolu LDL

 

Zwyczaje żywieniowe wpływają na ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe oraz na nowotwory. Składnikami pożywienia o największym znaczeniu z punktu widzenia chorób sercowo-naczyniowych są: kwasy tłuszczowe, składniki mineralne i błonnik. W tabeli poniżej przedstawiono najważniejsze z punktu widzenia prewencji chorób sercowo-naczyniowych składniki pokarmowe i źródła ich pochodzenia.

 

Składnik pokarmowy Główne źródło pochodzenia
Kwasy tłuszczowe nasycone Pordukty pochodzenia zwierzęcego (mięso, masło, posdukty mleczne), niektóre oleje (palmowy, kokosowy), tłuszcze smażalnicze (twarde margaryny, smalec)
Kwasy tłuszczowe nienasycone Oliwa z oliwek, olej rzepakowy
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone omega-6 Olej słonecznikowy, sojowy, kukurydziany
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone omega-3

Kwas alfalinolenowy - olej rzepakowy, sojowy


Kwas eikozapentaenowy i dokozaheksaenowy - tłuste ryby morskie, kapsułki

Kwasy tłuszczowe "trans" Tłuszcze smażalnicze, wyroby cukiernicze i czekoladowe, żywność typu fast-food
Sód Sól, przetworzone produkty żywnościowe
Potas Owoce i warzywa
Błonnik Rośliny strączkowe, produkty zbożowe pełnoziarniste, warzywa, owoce

 

 

Działanie niekorzystne składników pokarmowych:
• kwasy tłuszczowe nasycone zwiększają stężenie cholesterolu całkowitego i LDL w surowicy
• kwasy tłuszczowe nienasycone „trans” zwiększają stężenie cholesterolu całkowitego i zmniejszają stężenie cholesterolu HDL
• sód w zwiększonych ilościach sprzyja rozwojowi nadciśnienia tętniczego

 

Przewlekłe spożywanie alkoholu w większych ilościach może prowadzić między innymi do poważnych zaburzeń ze strony układu krążenia (nadciśnienia tętniczego, kardiomiopatii, niewydolności serca, krwotocznego udaru mózgu, większej umieralności), zaburzać gospodarkę węglowodanową i lipidową (hiperglikemia, hipertriglicerydemia), toksycznie działać na wątrobę (stłuszczenie, marskość), powodować ostre i przewlekłe stany zapalne trzustki. Może również prowadzić do uzależnień i innych licznych negatywnych konsekwencji zdrowotnych i społecznych. W ogólnym rozrachunku spożywanie alkoholu nie jest zalecane.

 

Na stężenie cholesterolu w surowicy wpływa przede wszystkim zawartość w diecie kwasów
tłuszczowych nasyconych.

 

Zmiana zwyczajów żywieniowych chroni przed chorobami i wydłuża życie.
Zastąpienie kwasów tłuszczowych nasyconych i kwasów tłuszczowych „trans” tłuszczami nienasyconymi zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej. Zwiększenie spożycia kwasów tłuszczowych
omega-3 zmniejsza ryzyko nagłego zgonu spowodowanego ciężkimi zaburzeniami rytmu serca. Ograniczenie soli oraz zwiększenie spożycia błonnika zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej i udaru mózgu, a zwiększone spożycie potasu zmniejsza ryzyko udaru mózgu.

 

Mimo wielu badań dotychczas nie wykazano, aby suplementy witaminowe miały jakikolwiek
korzystny wpływ na rokowanie sercowo-naczyniowe.
Kiedy stosuje się zdrową dietę, suplementy nie są potrzebne, kiedy zaś stosuje się suplementy,
nie zwalnia to z konieczności stosowania prawdziwych produktów spożywczych.

 

Dieta środziemnomorska powoduje, że mieszkańcy południowej Europy żyją dłużej.
W skład tej diety wchodzą:
• duże spożycie owoców i warzyw, roślin strączkowych, produktów pełnoziarnistych, ryb i oliwy,
• umiarkowane spożycie alkoholu (zwłaszcza czerwonego wina spożywanego zwykle do posiłków),
• małe spożycie czerwonego mięsa, produktów mlecznych i tłuszczów zwierzęcych.

 

Słodzone napoje gazowane są jednym z największych źródeł kalorii w pożywieniu. Ich systematyczne spożywanie prowadzi do nadwagi i cukrzycy typu 2.
Maj 2019
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

TAGI

Polityka prywatności