Nowe technologie takie jak komputer, Internet, telefon, co raz bardziej zyskują na popularności wśród najmłodszych użytkowników. Wiek rozpoczynania przygody z Internetem obniża się stwarzając nowe wyzwania w zapewnianiu bezpiecznego dostępu dla najmłodszych. Szczególnie świadomi tego powinni być nauczyciele i pedagodzy pracujący z dziećmi na co dzień i mający na nie duży wpływ wychowawczy.
Badania EU Kids Online – PL (2010, 2011) przeprowadzone w 25 krajach Europy pokazały, że 98 proc. dzieci i młodzieży w wieku 9 – 16 lat korzysta z Internetu przynajmniej raz w tygodniu. Zdecydowana większość zagląda do sieci praktycznie codziennie. 52 proc. łączy się z Internetem za pośrednictwem własnego komputera osobistego, natomiast 34 proc. łączy się za pomocą telefonu komórkowego. Badania pokazują także, że dzieci regularnie korzystają z portali społecznościowych – w Polsce jest to aż 60 proc. dzieci i młodzieży objętych badaniem.
Badania pokazują także różnorodność aktywności w sieci: 81 proc. dzieci i młodzieży wykorzystuje Internet do nauki szkolnej, 74 proc. do grania w gry, 83 proc. do oglądania filmów i klipów video, 61 proc. do korzystania z komunikatorów, 38 proc. do publikacji i dzielenia się zdjęciami a 38 proc. do dzielenia się wiadomościami. 29 proc. badanych korzysta z kamerek internetowych, 17 proc. z serwisów umożliwiających dzielenie się plikami, 10 proc. natomiast prowadzi blogi.
Przebywanie w sieci daje użytkownikom nieograniczone możliwości umożliwiając dostęp do ogromnej bazy wiedzy i zasobów. Młodzi internauci ze względu na małe doświadczenie są wyjątkowo podatni na wszelkie negatywne aspekty korzystania z Internetu. Najczęściej przytaczanym zagrożeniem w Polsce stał się kontakt z nieznajomymi (25 proc.). Na drugim miejscu znalazła się ekspozycja na treści szkodliwe dla poprawnego rozwoju społecznego dzieci (np. nienawiść, samobójstwo, samouszkodzenia, anoreksja czy narkotyki). 24 proc. przebadanych dzieci miało styczność z tego typu treściami, natomiast 17 proc. otrzymało wiadomości z podtekstem seksualnym.
Ponieważ dzieci coraz częściej korzystają z Internetu za pośrednictwem własnych urządzeń (52 proc. badanych) w efekcie rodzice czy opiekunowie tracą kontrolę nad ich aktywnością w sieci. Przez to, prawdopodobieństwo wczesnego wykrycia zagrożenia jest niewielkie, biorąc pod uwagę także fakt, że niewielki odsetek rodziców w ogóle zdaje sobie sprawę z tych zagrożeń. Rodzice dzieci, które doświadczyły wyżej wymienionych zagrożeń nie są tego świadomi – 58 proc. uważa, że ich dzieci nie widziały w Internecie treści związanych z seksem, 52 proc. uważa że ich dzieci nie dostały wiadomości zawierających tego typu treści.
W przypadku występowania cyberprzemocy u dzieci świadomość rodziców jest porównywalnie niska – 63 proc. rodziców nie wie że ich dzieci otrzymywały przykre wiadomości od swoich rówieśników przez Internet. Ponadto rodzice nie uczą dzieci jak bezpiecznie surfować, jak szukać potrzebnych informacji a co najważniejsze co zrobić gdy ktoś lub coś w sieci wywołało u nas niepokój, strach czy wstyd. Aż 58 proc. dzieci nie pamiętało, żeby kiedykolwiek korzystali z Internetu wspólnie z rodzicami.
Bardzo ważne jest by zarówno rodzice jaki pedagodzy i nauczyciele, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą na co dzień, znali i rozumieli zagrożenia na jakie ich podopieczni są narażeni podczas surfowania. Wówczas nie zbagatelizują symptomów świadczących o tym, że dziecko boryka się z poważnymi problemami.