– Śmiało można powiedzieć, że nasz projekt jest pionierski – nie ma drugiego tak kompleksowego w Polsce. Wierzę więc, że Małopolska będzie dobrym przykładem dla innych województw – mówił podczas konferencji podsumowującej projekt „Zagrożenia w Sieci – profilaktyka, reagowanie” wicemarszałek Wojciech Kozak. Inicjatywa jest realizowana od 2012 przez Województwo Małopolskie wspólnie z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie oraz Krakowską Akademię im. A.F. Modrzewskiego.
Statystyki mówią same za siebie: 24 proc. młodych internautów miało kontakt z niebezpiecznymi treściami tworzonymi przez innych użytkowników (np. nienawiść, samobójstwo, samookaleczanie, anoreksja, narkotyki); a 17 proc. dzieci otrzymało wiadomości z podtekstem seksualnym. Właśnie dlatego powstał program „Zagrożenia w Sieci – profilaktyka, reagowanie”.
– W tym projekcie w sposób harmonijny łączą się praktyka policji – zrozumienie zagrożenia i praca z dziećmi – oraz silna podbudowa teoretyczna – zaplecze merytoryczne Krakowskiej Akademii. To klucz do sukcesu tych działań – chwalił wicemarszałek Wojciech Kozak.
– Dzieci, które są w ostatnich trzech klasach szkoły podstawowej to najlepszy odbiorca projektu. Są już na tyle duże, by samodzielnie korzystać z Internetu, a z drugiej – na tyle małe, aby łatwo paść ofiarą cyberprzestępców – dodał podinsp. Jacek Górecki, zastępca Wydziału Prewencji w KWP w Krakowie.
Przypomnijmy, projekt skierowany jest do dzieci klas 4-6 szkół podstawowych, nauczycieli i rodziców z terenu województwa małopolskiego. Obecnie jest realizowany we wszystkich 1493 szkołach podstawowych. Dzięki wsparciu finansowemu Samorządu Województwa Małopolskiego (w latach 2012-2014 to prawie 381 tys. zł) udało się przygotować wszystkie potrzebne materiały merytoryczne – m.in. broszury, spoty telewizyjne czy płytę DVD.
Warto podkreślić, że projekt cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Do końca października br. w specjalnych zajęciach poświęconych bezpieczeństwu w sieci wzięło udział ponad 132 tys. uczniów, 23,4 tys. rodziców oraz 10,2 tys. nauczycieli.