Zdrowa dieta w kolorowej rzeczywistości – wpływ reklamy na codzienną dietę nastolatka

Podstawą zdrowej diety są warzywa i owoce

Zdjęcie: Pexels zrobione przez Andres Ayrton

Epidemia otyłości wśród dzieci i młodzieży

Dietetycy i lekarze zwracają uwagę na rosnący problem otyłości wśród dzieci i młodzieży. Przyczynami występowania otyłości są wysokokaloryczne przekąski, słodzone napoje, pokarmy bogate w tłuszcze i proste węglowodany, jak też nadmierna ilość spożywanego jedzenia i mała aktywność fizyczna wśród dzieci i młodzieży. Na przestrzeni lat znacznie zmniejszyło się spożycie owoców i warzyw, a wzrosła konsumpcja słodzonych napojów, tłuszczów, tzw. jedzenia śmieciowego: pizzy, frytek, hamburgerów itp. W życiu codziennym bombardowani jesteśmy reklamami żywności łatwo dostępnej i możliwej do zjedzenia w każdych warunkach. Dodatkowo produkty o niskiej wartości odżywczej są stosunkowo tanie i smaczne.

Kolorowa rzeczywistość nastolatka

Język nastolatków opanowały slogany prosto z reklam, a jak to się ma do codziennej diety nastolatka? Reklamy są tak skonstruowane, aby ich odbiorca identyfikował się z produktem, reklama zawsze pokazuje ludzi używających dany produkt w jasnym świetle. Reklamy artykułów spożywczych często powiązane są ze sposobem spędzania wolnego czasu przez określoną grupę społeczną, do której skierowany jest spot reklamowy. Trudno oprzeć się chipsom, skoro związane są z nimi wyobrażenia udanego spotkania w gronie znajomych, którzy się świetnie bawią.

Odpowiedzialność producenta

Ani producent żywności, ani twórca reklamy nie mają obowiązku podawać prawdziwych informacji w reklamie, dlatego z reklam można się dowiedzieć, że chipsy są z ziemniaków, a napój typu cola nie zawiera cukru. Skład chipsów nie przeraża, ponieważ jest to mieszanka ryżu, kukurydzy, zboża i płatków ziemniaczanych. Problem jednak polega na sposobie w jaki są przygotowywane. W trakcie ich produkcji powstaje m. in. akrylamid (przyczyniający się do występowania m. in. nowotworów przewodu pokarmowego oraz uszkadza układ nerwowy), jak również 800 innych związków chemicznych, z czego 52 są rakotwórcze. Natomiast napoje typu cola „0” cukru, jak też inne napoje tego typu zawierają aspartam – słodzik, który (według amerykańskiego Departamentu Zdrowia) może powodować m. in. bóle głowy/migreny, nudności, skurcze mięśni, wysypki, przybieranie na wadze, częstoskurcz serca, palpitacje serca, ataki niepokoju itd.

Reklamy mówią: „Baw się, bądź wesoły zjedz chipsa i popij napój typu cola, będzie jeszcze fajniej”. Lekarze pokazują nudną piramidę żywienia. Trudny wybór. Dlatego tak bardzo ważne są wszelkiego rodzaju działania prewencyjne: wykłady, pokazy, spotkania ze znanymi ludźmi, którzy kładą nacisk na zdrowe żywienie. Działania prewencyjne powinny być realizowane nie tylko przez szkoły, ale też polityków, osoby publiczne, instytucje rządowe.

 

Autor:
Ewa Gąsior
Biuro Wspierania Badań i Rozwoju
Krakowski szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II

Bibliografia:

  1. „Podręcznik Polskiego forum Profilaktyki” pod redakcją prof. dr hab. n med. Piotra Podolca, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna Kraków 2010, str. 209-221

  2.  „Jak reklama wpływa na świadomość i podświadomość człowieka” Agnieszka Garbacik, www.obserwator.come.uw.edu.pl [odczyt z dnia 28.06.2016r.]

  3. "Polscy naukowcy dowiedli, że chipsy szkodzą sercu", www.naukawpolsce.pap.pl, [odczyt z dnia 28.06.2016 r.]

 

 

Programy profilaktyczne

Logo Małopolski

Kontakt

Departament Zdrowia, Rodziny,
Równego Traktowania i Polityki Społecznej

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
ul. Racławicka 56, 31-017 Kraków

tel.: 12 63 03 202
e-mail: profilaktyka@umwm.malopolska.pl 

Profilaktyka

Profilaktyka zdrowotna to wszelkiego rodzaju działania mające na celu zapobieganie chorobom oraz innym czynnikom, które negatywnie wpływają na nasz stan zdrowia, zarówno indywidualnego jak i całej populacji