Nowotwory. Leczyć czy edukować? Część 4

Edukacja – skuteczny element walki z rakiem

 

"Kto przewidział przyszłe nieszczęścia, pozbawił siły obce"

Luciusz Annaeus Seneka
ur. 4 r. przed Chrystusem, zm. 65 r. po Chrystusie
(Kaligula – Klaudiusz – Neron)

Poznanie siły i zamiarów nieprzyjaciela, ułatwia jego pokonanie. Skuteczna walka z rakiem obejmuje następujące aspekty: poznanie przyczyn i biologii nowotworów, czynników ryzyka zachorowania, a także racjonalnego leczenia jak najwcześniej wykrytych przypadków. Największe znaczenie ma tu kompleksowość na które składa się:

  • Profilaktyka – prozdrowotny styl życia,
  • Wczesne wykrywanie – programy edukacyjne i przesiewowe,
  • Diagnostyka – mikroskopowa, obrazowa, endoskopowa,
  • Terapia – racjonalna, (EBM), skojarzona,
  • Rehabilitacja – fizyczna, psychologiczna,
  • Opieka terminalna – hospicja.

Nie ulega wątpliwości zatem, że w skali populacji największy wpływ na wyleczalność nowotworów złośliwych ma edukacja społeczna poprawiająca świadomość zdrowotną i czujność onkologiczną umożliwia ona podjęcie działań profilaktyki pierwotnej (eliminacje czynników ryzyka) i wtórnej – umożliwiającej wczesne rozpoznanie. Powszechna edukacja onkologiczna jest tania, a przynosi efekty populacyjne, natomiast terapia skierowana jest do części pacjentów już chorych z której nie wszystkich uda się trwale wyleczyć.

Najbardziej wiarygodne źródła informacji w postaci wykładów specjalistów i uznanych autorytetów medycznych nie są niestety powszechnie dostępne, a gdyby nawet były, to są zbyt trudne do zrozumienia dla większości społeczeństwa. Ich popularyzacja przez media (Internet, prasa, TV) powoduje, że są one wprawdzie powszechnie dostępne i podane zrozumiale, ale nie zawsze są wiarygodne. Często potencjalni pacjenci korzystają z niewiarygodnych kontaktów interpersonalnych (np. pacjenci i ich rodzina).

Korzyści społeczne z edukacji onkologicznej są nie do przecenienia. Należą do nich:

  • zmiana stylu życia na prozdrowotny
  • obniżenie lęku społecznego przed nowotworem
  • akceptacja działań prozdrowotnych
  • badań przesiewowych
  • szczepień ochronnych
  • znajomość objawów nowotworów
  • wczesne rozpoznanie
  • znajomość metod leczenia
  • wczesne i efektywne leczenie
  • zmiana postaw społecznych wobec chorych (wykluczenie społeczne, utrata pracy, więzi rodzinnych i towarzyskich)
  • znajomość zagrożenia zmniejsza jego negatywne skutki.

Zatem w walce z zagrożeniem nowotworami na pierwszym miejscu należy umieścić edukację:

  • profilaktyka pierwotna - znajomość przyczyn ( zapobieganie chorobie),
  • profilaktyka wtórna- znajomość objawów ( wczesne wykrywanie),
  • terapia - znajomość metod ( leczenie skojarzone).

Wydaje się, że edukację społeczeństwa należy rozpocząć od dzieci, które są w okresie kształtowania nawyków i naśladowanie młodzieży i dorosłych. Wśród młodzieży obserwuje się kształtowanie osobowości i racjonalizacji zachowań, co powoduje powstawanie wzorców wychowawczych charakterystycznych dla dorosłych. Za powszechną edukacją skierowaną do dzieci – młodzieży i dorosłych przemawia bezdyskusyjnie wniosek, że nikt nie będzie dbał o nasze zdrowie lepiej niż my sami i żadne instytucje tego nie zastąpią.


Prof. zw dr hab. med.
Leszek Kołodziejski
Konsultant Wojewódzki w dziedzinie Chirurgii Onkologicznej

 

Programy profilaktyczne