Grafika: Wojewódzka Biblioteka Pedagogiczna w Tarnowie
Wojewódzka Biblioteka Pedagogiczna w Tarnowie realizowała w 2022 roku projekt pn.: „Kocham – Wspieram – Rozmawiam”, którego celem było edukowanie rodziców, wychowawców, nauczycieli i pedagogów w zakresie aktualnych problemów dzieci i nastolatków oraz promocja zbiorów małopolskich bibliotek pedagogicznych – książek i czasopism.
W ramach projektu odbyły się dwa otwarte spotkania z autorkami książek o uzależnieniach, presji szkolnej, kryzysie relacji i samobójstwach. Ponadto we współpracy z Radiem RDN Małopolska powstał cykl 12 krótkich, profilaktycznych audycji (10-15 min), w czasie których eksperci opowiadali o problemach, z którymi mierzą się obecnie dzieci i młodzież. Po audycjach odbywał się godzinny telefoniczny dyżur prowadzony przez psychologa – socjoterapeutę.
Audycje wraz z proponowaną literaturą są dostępne do odsłuchania:
Akceptacja siebie
Jakie są przyczyny samookaleczania wśród dzieci i młodzieży? Jakie zachowania dziecka powinny zwrócić uwagę rodziców? Gdzie szukać pomocy?
rozmowa z Edytą Zychowicz-Niką – psychologiem i psychoterapeutą
bezpośredni link do audycji
Zaburzenia odżywania – anoreksja, bulimia
Co powinno nas zaniepokoić? Gdzie szukać pomocy? Jakie są konsekwencje nieleczonych zaburzeń odżywiania? Skąd brać wiedzę na temat prawidłowego sposobu odżywiania się? Czy media społecznościowe mają wpływ na akceptację czy postrzeganie własnego ciała przez nastolatka?
rozmowa z Katarzyną Kosińską-Klakla – psychologiem dziecięcym
bezpośredni link do audycji
Uzależnienia – dopalacze, alkohol, narkotyki i pornografia
Czemu młodzież sięga po substancje psychoaktywne? Czy i kiedy rozmawiać z dziećmi o uzależnieniach? Jakie zachowania świadczą o uzależnieniu nastolatka? Jak rozmawiać z dzieckiem na temat pornografii i jej szkodliwości?
rozmowa z Anną Agatą Jurczak – pedagogiem i specjalistką psychoterapii uzależnienia
bezpośredni link do audycji
Hejt w sieci, nękanie w szkole – jak sobie z tym radzić?
Czy hejt jest zjawiskiem powszechnym? Dlaczego dzieci ukrywają przed rodzicami, że są ofiarami hejtu? Jak pomóc nękanemu dziecku? Dlaczego dzieci hejtują inne dzieci? Jakie mogą być konsekwencje braku okazania pomocy nękanemu dziecku? Czy warto rozmawiać z dzieckiem na temat hejtu?
rozmowa z Ewą Kulig – psychologiem i psychoterapeutą
bezpośredni link do audycji
Jak towarzyszyć mądrze? Problem nadopiekuńczości
Jak odróżnić miłość rodzicielską od nadopiekuńczości? Skąd się bierze nadopiekuńczość? Czy pozwalać dzieciom na popełnianie błędów? Dlaczego ważna jest nauka samodzielności? Czy dążyć do relacji przyjacielskiej z własnym dzieckiem?
rozmowa z Anną Kacprzycką-Gaworucha – pedagogiem specjalnym i psychoterapeutą
bezpośredni link do audycji
Wybór szkoły i studiów – wybór dziecka czy rodziców?
Kiedy rodzic ma na uwadze dobrą przyszłość dziecka, a kiedy swoje niespełnione ambicje? Czy warto dawać dziecku całkowitą swobodę wyboru? Jakie są konsekwencje wyboru klasy/szkoły przez rodzica, której nastolatek nie chciał wybrać? Jak reagować, jeśli dziecko chce zmienić kierunek studiów lub zrezygnować ze studiowania?
rozmowa z Martą Studzińską – psychologiem i specjalistką psychoterapii uzależnień
bezpośredni link do audycji
Lenistwo – jak wstać z kanapy?
Czy aktywny fizycznie rodzic może być przykładem dla dziecka? Jak zachęcić nastolatka do wspólnego aktywnego spędzania czasu? Jak zachęcić dzieci i młodzież do udziału na zajęciach W-F? Czy narzucać dziecku dodatkowe zajęcia sportowe? Jak sprawić żeby nastolatek zdrowo się odżywiał?
rozmowa z Karoliną Słaby – trenerem personalnym
bezpośredni link do audycji
Kryzys relacji – samotność i depresja u dzieci i nastolatków
Jakie zachowania dziecka powinny zwrócić naszą uwagę? Czy samotność to droga do depresji? Kiedy powinniśmy poszukać pomocy specjalisty? Co zrobić jeśli dziecko nie chce z takiej pomocy skorzystać? Czy z dzieckiem należy rozmawiać o wszystkim?
rozmowa z Anną Kacprzycką-Gaworucha – pedagogiem specjalnym i psychoterapeutą
bezpośredni link do audycji
Uzależnienia od gier i smartfona – cyberuzależnienia
Jak odróżnić uzależnienie od zwykłego użytkowania telefonu i komputera? Czy kontrolować czas jaki dziecko spędza przed urządzeniami ekranowymi? Jakie niebezpieczeństwa niesie ze sobą korzystanie z Internetu? Jak wytłumaczyć dziecku różnicę pomiędzy rzeczywistością wirtualną, a realną? Po czym poznać, że dziecko uzależniło się od telefonu czy gier? Jakie są konsekwencje cyberuzależnień?
rozmowa z Anną Agatą Jurczak – pedagogiem i specjalistką psychoterapii uzależnienia
bezpośredni link do audycji
Z sieci do realu, czyli o umawianiu się przez Internet i znajomościach on-line
Czy rodzice powinni kontrolować aktywność w sieci swoich dzieci? Dlaczego nastolatkom łatwiej jest nawiązać znajomość w świecie wirtualnym niż realnym? Jakie zagrożenie mogą nieść ze sobą internetowe znajomości? Dlaczego warto rozwijać znajomości w realnym życiu?
rozmowa z Beatą Nidecką – psychologiem, pedagogiem i oligofrenopedagogiem
bezpośredni link do audycji
Pierwsza miłość – kiedy i jak rozmawiać o seksie?
Czy rozmawiać z dziećmi o seksie? Kiedy i jak przeprowadzić taką rozmowę? Skąd czerpać wiedzę na ten temat? Jak wytłumaczyć dziecku skąd się wzięło?
rozmowa z Elżbietą Kulak – psychologiem i psychoonkologiem
bezpośredni link do audycji
Sekty
Jakie są mechanizmy manipulacji sekt i ich działanie? Z czego wynika podatność młodych osób na wpływ sekt? Jaka jest rola profilaktyki społecznej młodzieży?
rozmowa z ks. dr. Mariuszem Gajewskim – psychologiem i psychoterapeutą
bezpośredni link do audycji
Więcej informacji na stronie www.bpt.edu.pl oraz www.rdn.pl.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowanym Województwa Małopolskiego.